På karlskrona.se ska du som besökare få hjälp att utföra ditt ärende så snabbt som möjligt. Det ska vara enkelt att hitta och informationen ska vara lätt att förstå. Språket ska vara enkelt, vårdat och begripligt. 

Information och tjänster ska kunna användas av så många människor som möjligt oavsett egenskaper och förmågor. 

Har du frågor?

Om du har frågor om webbplatsen får du gärna höra av dig till kommunikation@karlskrona.se Du kan också använda formuläret ”Vad tycker du om den här sidan?” som finns i slutet av de flesta sidorna.

Tillgänglighet

Karlskrona.se bygger på internationell standard för webb i offentlig sektor. Information och tjänster ska kunna användas av så många människor som möjligt oavsett egenskaper och förmågor. 

Webbplatsen är byggd för att fungera bra oavsett om du använder mobiltelefon, surfplatta eller dator. Karlskrona.se fungerar bäst i den senaste versionen av vanliga webbläsare men fungerar också i äldre versioner av webbläsare.

Få sidans innehåll uppläst

Välj "Lyssna" uppe i sidhuvudet på en sida för att få informationen uppläst med hjälpmedlet Talande webb. Du kan även välja att få innehållet uppläst på annat språk. 

Språk, lättläst och teckenspråk

Det allra mesta av innehållet på karlskrona.se är på svenska. Innehållet ska vara lätt att förstå för alla, språket ska vara enkelt, vårdat och begripligt.

Alla sidor går att översätta med hjälp av tjänsten Google Translate som du hittar i sidhuvudet, eller uppläst på annat språk via "Lyssna"-funktionen.

Vissa delar av webbplasten har översatts till andra språk, till exempel det som riktar sig direkt till nyanlända i Sverige.

Till "Välkommen till Karlskrona"

Begränsade delar av innehållet finns också på teckenspråk samt på lättläst svenska. 

Teckenspråk på karlskrona.se

Lättläst på karlskrona.se

Kontaktuppgifter på karlskrona.se

Karlskrona.se har som mål att ge dig så bra service som möjligt. Därför hoppas vi att du kan klara av de flesta ärenden direkt här på webbplatsen när det passar dig.

Men du är såklart också alltid välkommen att höra av dig. Då hänvisar vi i första hand till vår telefonväxel, förvaltningarnas officiella e-postadresser eller särskilda grupp- eller servicetelefoner. Om du inte får hjälp direkt blir du hänvisad vidare till rätt person som är tillgänglig. Eftersom många medarbetare har svårt att ta samtal under arbetsdagen eller ofta sitter i möten så tror vi att du får bäst hjälp på det sättet.

Du kan alltid använda de olika kontaktvägarna på webbplatsen eller ringa till kommunens växel på 0455-30 30 00.

Kontakta oss

Om dina personuppgifter

När du skickar in ett ärende via webbplatsen behandlas dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, även kallad GDPR (General Data Protection Regulation).

Inlämnade uppgifter är allmän handling och kan lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Detta gäller inte om ditt ärende är sekretessbelagt enligt offentlighets- och sekretesslagen.

Läs mer om hur personuppgifter behandlas av Karlskrona kommun