KLF__DSC9549_fix.jpg

Ansvar vid felanmälan

Exakt vad kommunen ansvarar för beror på vad saken gäller. Till exempel kan en väg vara antingen kommunens, Trafikverkets eller en vägförenings ansvar. Du hittar mer information under respektive ämnesområde här på karlskrona.se.

Om din felanmälan gäller något som ligger utanför kommunens ansvar så kommer vi att kontakta dig om du har lämnat dina kontaktuppgifter.

Felanmälan i din smartphone

Du som har en smartphone kan även göra din anmälan i mobilen. Du kan enkelt spara en genväg till vår e-tjänst på din hemskärm. Du som har en iPhone trycker på ikonen med en sida med en uppåtgående pil på längst ner på menylisten, och väljer ”Lägg till på hemskärmen”. Du som har en android trycker på de tre punkterna längst upp till höger och väljer ”Lägg till på startskärm”.

Akut fel?

Ring 0455-30 32 37. Inkomna felanmälningar behandlas vardagar under kontorstid. 

Telefontid måndag till fredag klockan 07.00-15.30 med lunchstängt kl 12.00-13.00. Övrig tid kopplas ditt samtal till SOS Alarm. 

  • Det här behöver du
    I din anmälan väljer du den kategori som felet eller bristen tillhör och beskriver vad det är som behöver åtgärdas. Du anger också var felet finns och om du vill kan du bifoga en bild. Om du lämnar dina kontaktuppgifter kan vi höra av oss till dig om vi behöver veta något mer om felet eller bristen.
  • Olika typer av fel

    Exakt vad kommunen ansvarar för beror på vad saken gäller. Till exempel kan en väg vara antingen kommunens, Trafikverkets eller en vägförenings ansvar. Du hittar mer information under respektive ämnesområde på karlskrona.se.

    Om din felanmälan gäller något som ligger utanför kommunens ansvar så kommer vi att kontakta dig om du har lämnat dina kontaktuppgifter. 

    I tjänsten Felanmälan tar vi emot felanmälningar som gäller:

    • Badplatser
    • Belysning och trafiksignaler
    • Gator och vägar
    • Hamnar
    • Klotter
    • Kommunala båtplatser
    • Kommunala fastigheter och anläggningar
    • Parker och grönområden
    • Parkering
    • Vatten och avlopp
    • Övrigt

     

  • Vanliga frågor och svar

    Jag anmälde en trasig gatubelysningslampa för två veckor sedan, när kommer ni och lagar den?

    Om det är en lampa som är trasig så lagar vi den när vi gör kontrollarbeten. Det gör vi 6 gånger om året, främst under vinterhalvåret.

    Det har snöat kraftigt på vår gata, när kommer plogbilen?

    Exakt när plogbilen kommer är svårt att svara på. Först plogas snön bort på de större vägarna. Målet är att de större vägarna samt huvudstråken för gång och cykel ska ha röjts innan morgontrafiken. När snöfallet har upphört eller det har snöat mer än cirka 10 cm så snöröjs alla gator i kommunen. Kommunens olika distrikt ska vara snöröjda och klara inom 24 timmar efter att snöfallet har upphört.

    Måste plogbilen lägga upp vallar vid garageuppfarten?

    Ibland är det tyvärr så. Att röja undan snön framför infarten är varje fastighetsägares ansvar, även om snövallen har uppstått efter plogbilen. Att ploga ett distrikt tar cirka 10 timmar. Om plogbilen dessutom skulle röja snön framför alla infarter skulle tiden att ploga ett distrikt öka avsevärt.

    Varför kan vattnet ibland vara missfärgat (brunt)?

    Efter en avstängning kan vattnet ibland vara lite brunfärgat. Det kan också bero på att man har gjort stora eller hastiga uttag av vatten från till exempel en brandpost eller om någon har fyllt en pool med vatten. Det bruna är inte farligt utan kommer från järnet som finns i vattenledningarna som har lossnat när det sker en tryckförändring eller hastiga vattenströmmar. Vi rekommenderar att man spolar med kallvatten tills vattnet är klart igen. Tvätta inga kläder så länge vattnet är brunaktigt, det kan missfärga tvätten. Om vattnet inte har klarnat efter 30 minuters spolning anmäler du detta till felanmälan.

    Vilka uppgifter behöver jag lämna om jag har fel på min villapumpstation?

    Vi behöver veta din fastighetsbeteckning. 

  • Andra kontakter

    Avfall, slamtömning och sophämtning

    Affärsverkens webbplats

    Eldistributörer

    Affärsverkens webbplats

    E-ons webbplats

    Rödeby elverk

    Kraftringen

    Fjärrvärme

    Affärsverkens webbplats

    Karlskronahems fastigheter

    Karlskronahems webbplats

    Vägar

    Trafikverket

    Nättraby vägförening

    Rödeby vägförening

    Jämjö Vägars Samfällighetsförening

    Parkeringsautomater på Trossö

    Kontakta Parkeringsservice på telefon 0455-30 30 20.

  • Om dina personuppgifter

    När ditt ärende handläggs behandlas dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, även kallad GDPR (General Data Protection Regulation).

    Inlämnade uppgifter är allmän handling och kan lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Detta gäller inte om ditt ärende är sekretessbelagt enligt offentlighets- och sekretesslagen.

    Läs mer om hur personuppgifter behandlas av Karlskrona kommun

Gör en felanmälan