19881305-barn-anvander-datorer-i-sin-undervisning.jpg

Förutsättningar för lärande

Vi skapar goda samarbeten i undervisningen, såväl globalt som lokalt. Organisationer, företag, enskilda personer m fl ger stort mervärde till ungdomars lärande!

Alla klassrum är utrustade för nutidens digitala krav med projektorer och Apple TV:s för effektiv undervisning och ett delat lärande. Samtliga elever har ”egen” iPad för att skapa lärande och hållbara kunskaper i tiden. Ett Makerspace finns centralt i skolan där elevernas digitala experimentlusta går hand i hand med kreativa praktiska processer. 3D-skrivare, drönare, spherobollar, små robotar och annat spännande finns på plats!

Digitalisering

Digitala verktyg är ett naturligt verktyg i vår undervisning som ger struktur och kreativitet både i skolan och hemma. Vi ser att det underlättar samarbete och kommunikation mellan eleverna och med lärarna. Med hjälp av digitala läromedel får vi ett kvalitetssäkrat ämnesinnehåll kopplat till läroplanen. Eleverna får i uppstarten lära sig komma i gång med sina iPads. Genom handledning stöttar vi våra pedagoger genom att inspirera, handleda och utveckla digitala arbetssätt i undervisningen baserat på läroplanens kunskapskrav och centrala innehåll tillsammans med lärarens egen pedagogiska planering.

Idrotten är vår hjärtesak

Rosenholmskolan är uppbyggd kring ett intresse för idrott, från att bara tycka om att röra på sig varje dag till de ungdomar som brinner för sin idrott med sikte på elit. Rosenholmskolans elever har en varierad idrott varje dag, vilket har möjliggjorts genom att man som elev har Idrott som Elevens val och en justering av timplanen som Skolans val. 5 timmar i veckan har våra elever ämnet Idrott och Hälsa. Vi strävar alltid efter att involvera och dra nytta av idrottsinriktningen i övriga ämnen och tvärtom.