Ny lag om tobak och liknande produkter gäller från den 1 juli 2019

Detalj- och partihandlare som ska sälja tobak måste ansöka om tillstånd hos kommunen. Den 1 juli 2019 börjar nya regler för försäljning av tobaksvaror att gälla.

Även du som redan säljer tobaksvaror måste från och med den 1 juli 2019 ansöka om tillstånd hos kommunen enligt lagen om tobak och liknande produkter. Både detaljhandlare och partihandlare behöver söka tillstånd.

Här kan du läsa mer om den nya tobakslagen och göra en ansökan.


Anmälan krävs för att du ska få sälja e-cigaretter med mera

Verksamheter som ska sälja e-cigaretter eller påfyllningsbehållare måste göra en anmälan till kommunen innan försäljningen får starta.

Anmälan ska också göras om försäljningsstället byter ägare eller slutar sälja e-cigaretter eller påfyllningsbehållare.

  • Så fungerar det

    Om anmälan

    I anmälan fyller du bland annat i uppgifter om försäljningsstället, fakturaadress, platsansvarig personal samt uppgifter om den förra ägaren.

    Hämta dina företagsuppgifter

    I tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, Statistiska Centralbyrån och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem.

    Läs mer på sidan "Så här hämtar kommuner företagsuppgifter"

  • Det här behöver du

    Utöver anmälan krävs också ett egenkontrollprogram för verksamheten. Syftet med egenkontrollprogrammet är att ge den kunskap och de rutiner som behövs för att försäljningsstället ska följa lagens bestämmelser.

    En kopia på egenkontrollprogrammet ska bifogas i anmälan och originalet ska kunna visas upp vid en inspektion.

    Egenkontrollprogrammet kan utformas på olika sätt. Exempel:

    Egenkontrollprogram e-cigaretter och påfyllningsbehållare.pdf, 244 kB 

  • Hur lång tid tar det?

    När din anmälan har kommit in granskas den och eventuella kompletteringar begärs in. Handläggningstiden kan variera, men om din ansökan är komplett med alla bilagor kan den handläggas snabbare. 

    Du får påbörja försäljningen innan du får ett svar från oss, men du får inte påbörja den innan du har anmält försäljningen.

  • Kostnader
    • Avgiften för anmälan av försäljning av e-cigaretter och påfyllnadsbehållare är 1 900 kronor.
    • Vid försäljning av receptfria läkemedel är den årliga tillsynsavgiften 3 800 kronor.
    • Vid försäljning av både e-cigaretter, påfyllnadsbehållare och receptfria läkemedel är den årliga tillsynsavgiften 4 750 kronor.

    Den årliga tillsynsavgiften för ett försäljningsställe upphör i slutet av det år som du avregistrerar anläggningen. Det betyder att om du exempelvis avregistrerar din verksamhet i februari så behöver du ändå betala hela tillsynsavgiften för det året.

  • Så loggar du in med e-legitimation

    För att använda denna tjänst behöver du identifiera dig med e-legitimation, till exempel mobilt bankID. Du skaffar e-legitimation från din bank eller från Telia.

    Läs mer på www.bankid.com

  • Om dina personuppgifter

    När ditt ärende handläggs behandlas dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen, även kallad GDPR (General Data Protection Regulation).

    Inlämnade uppgifter är allmän handling och kan lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen. Detta gäller inte om ditt ärende är sekretessbelagt enligt offentlighets- och sekretesslagen.

    Läs mer om hur personuppgifter behandlas av Karlskrona kommun

Anmälan