Logga för utskrift
  • Du är här:
  • Start
  •  / En enklare vardag - bättre service till karlskronaborna

En enklare vardag - bättre service till karlskronaborna

Publicerad 29 januari 2014 11:30 | Uppdaterad 29 januari 2014 11:30
Nu tar Karlskrona kommun nästa steg för att förenkla vardagen. I dag släpps nio nya självservicetjänster på karlskrona.se. Framöver kommer karlskronabor, företagare och organisationer att kunna göra fler och fler tjänster på webben på tider när det passar dem själva.

Karlskrona kommun har ett trettiotal självservicetjänster idag, men utvecklingen har bara börjat. Kommunen har det senaste året lagt grunden för att kunna erbjuda fler tjänster direkt på webben.

– Vi vill erbjuda en bra service, säger Camilla Brunsberg som är kommunstyrelsens ordförande. Genom att erbjuda tjänsterna på webben blir vi mer tillgängliga för medborgarna och företagen samtidigt som vi förenklar arbetet för vår egen personal.

En ny teknisk plattform ger möjligheter att skapa självservicetjänster. Ibland räcker det med ett enkelt webbformulär. Ibland krävs det att medborgarna kan identifiera sig med e-legitimation och att olika datasystem automatiskt kan hämta och lämna uppgifter hos varandra.

– Vi har nu löst flera ganska svåra tekniska problem, säger kommundirektör Ingrid Augustinsson Swennergren, nu kan vi koncentrera oss på att skapa enkla och bra tjänster.

När en självservicetjänst ska tas fram börjar arbetet med att gå igenom processerna internt hos kommunen. Det är ofta flera olika steg som ett ärende ska passera och det är ibland ganska krångligt.

– Vi börjar med att ifrågasätta oss själva, berättar Tina Tidhammar som är utvecklingschef på samhällsbyggnadsförvaltningen. Behöver vi verkligen alla uppgifter som vi frågar efter? Är processen den enklast möjliga? Förklarar vi tillräckligt bra för medborgarna vad de behöver göra? Det är ett nyttigt, roligt och nödvändigt arbete som måste göras inför varje ny tjänst och vi ser att det gör nytta både för medborgarna och oss på förvaltningen.

Nya självservicetjänster
Sedan tidigare finns ett tjugotal olika självservicetjänster hos Karlskrona kommun. Idag släpps ytterligare nio.

• Ansökan om bygg-, mark- och rivningslov
• Anmälan till tomtkö
• Anmälan om kompostering av hushållsavfall
• Anmälan om misstänkt matförgiftning
• Anmälan om installation av värmepump
• Anmälan för att få trygghetslarm
• Bokning av borgerlig vigsel
• Felanmälan (gator, fastigheter kommunal mark). Även för smartphones
• Interna tjänster, till exempel bokning av hyrbil

Ytterligare ett tiotal tjänster är på väg.

Självservice på karlskrona.se

Postadress: Östra Hamngatan 7B, 371 83 Karlskrona, organisationsnummer 212000-0829, Tfn 0455-30 30 00
Fax 0455-30 30 30, Fakturaadress: Box 79, 371 21 Karlskrona, This is an email address

Om webbplatsen - Karlskrona.se använder cookies (kakor)

Sidan uppdaterad: 2014-01-29
Länk till sidan: http://www.karlskrona.se/sv/Nyheter-startsidan/En-enklare-vardag---battre-service-till-karlskronaborna/