Logga för utskrift

Benhälsa

Skelettet är mycket viktigt för oss och har många funktioner. Det hjälper till att hålla oss upprätta, det utgör fästpunkt för kroppens muskler och det lagrar kalcium för kroppens behov. Skelettet är en levande vävnad som hela tiden omvandlas. Vi byter ut vårt skelett ca vart sjunde till tionde år.

Att ha en god benhälsa minskar risken för osteoporos, benskörhet. För att ha en god benhälsa är det viktigt att vara fysiskt aktiv och se till att få i sig tillräckligt med kalcium och D-vitamin.

Kostråd för god benhälsa:

Kalcium finns mest i mejeriprodukter som mjölk, filmjölk, yoghurt och ost, men även i bladgrönsaker som broccoli och spenat.

D-vitamin får vi genom att vara utomhus regelbundet vår till höst, äta fisk 2-3 gånger i veckan, både fet och mager och välja D-vitaminberikade livsmedel såsom, mini-, lätt- eller mellanmjölk och vissa matfetter. Äldre som tillbringar lite tid utomhus rekommenderas tillskott med 10 mikrogram D-vitamin per dag. 

Källa:

Vårdguiden 1177

Livsmedelsverket

Postadress: Östra Hamngatan 7B, 371 83 Karlskrona, organisationsnummer 212000-0829, Tfn 0455-30 30 00
Fax 0455-30 30 30, Fakturaadress: Box 79, 371 21 Karlskrona, This is an email address

Om webbplatsen - Karlskrona.se använder cookies (kakor)

Sidan uppdaterad: 2014-02-10
Länk till sidan: http://www.karlskrona.se/sv/Familj--omsorg/Aldre/Maltider/Benhalsa/